Husky safari

2 januari 2017

Ook dag 3 was weer fantastisch! We hebben vandaag een husky safari gedaan. Na een busrit van een half uurtje, zijn we aangekomen bij de husky ranch. Hier kregen we eerst uitleg over het besturen van de slee, de tekens om onderweg te laten zien wat er gebeurd en hoe te wisselen van passagier/ bestuurder halverwege de rit. Na deze uitleg zaten we bij de groep die als eerste mochten gaan rijden. De sleeën stonden al klaar. Elke slee had 6 honden. De eerste 2 zijn leider, de tweede 2 geven de snelheid en de laatste 2 sturen waar de slee heen gaat. De honden waren super enthousiast, ze bleven blaffen en springen en wat zagen ze er mooi uit! Na het eerste teken gingen we op pad. Rich was van ons twee de eerste bestuurder. We reden door de bossen en dit zag er nog mooier uit dan wat we eerder deze week gezien hebben. Bomen en takken met 20 cm sneeuw erop. Hele stukken waar niemand had gelopen, het leek wel sprookje. Na ongeveer 15 minuten wisselden we van plek en mocht ik de slee besturen. Wat een ervaring!! Het is bijna niet met woorden te beschrijven! Na de rit kregen warme sap in een blokhut en konden we bij het vuur weer even op temperatuur komen. Hier kregen we ook nog uitleg over hoe er om werd gegaan met de honden. Er zijn daar 152 honden. De beste temperatuur voor de honden is - 30. Vandaag was dus, met - 12, eigenlijk te warm voor de honden. Tijdens de rit koelen ze zichzelf door sneeuw te eten. De honden worden vanaf dat ze 1 jaar zijn getraind om mee te rennen. Tussen 2 en 11 jaar rennen ze ongeveer 30 km per dag van november tot april. Dan hebben ze vakantie en als de herfst begint gaan ze weer trainen met de honden. Honden die met pensioen gaan, helpen de puppy's om goed om te gaan met andere honden de socialiseren en brengen de rangorde bij. Als laatst gingen we bij de puppy's kijken. Er liepen er een aantal los. Dit was ook om te socialiseren en ze aan alle geuren te laten wennen. Kortom dit was ook weer een super dag!

1. Tilly:
    2 januari 2017
    Oh geweldig lijkt me dat.Zal zeker een sprookje zijn hoor kan me dat een beetje voorstellen Denk ik ha ha.Geniet ervan en ik kijk uit naar jullie volgende verslag Gr xx
  2. Mama:
    3 januari 2017
    Jullie hebben daar de vakantie van je leven, leuk. Wij genieten mee,
    Groetjes, Mama